PLÂNGEREA CONTRAVENȚIONALĂ
Plângerea contravențională reprezintă un tip de cerere prin care persoana sancționată contestă legalitatea și/sau temeinicia procesului verbal de contravenție încheiat de organul constatator. Cererea se înaintează către instanța de judecată competentă.
Contravenientul (persoana căreia i s-a întocmit procesul-verbal de contravenție și care a fost sancționată) are dreptul de a formula plângere împotriva acestui act, în termen de 15 zile din momentul în care i s-a comunicat sau înmânat procesul-verbal de contravenție.
Etapele care trebuie parcurse pentru a contesta un proces-verbal de contravenție sunt următoarele:
1. Raportat la conținutul procesului verbal de contravenție, se va redacta o cerere de chemare în judecată denumită plângere contravențională.
2. Plângerii contravenționale îi vor fi anexate copii după cartea de identitate în cazul persoanelor fizice sau certificatul de înregistrare în cazul persoanelor juridice, după procesul verbal de constatare și sancționare a contravenției și după orice alte documente necesare în dovedirea motivelor invocate. De asemenea, pot fi propuși și martori în combaterea motivelor care au condus la emiterea procesului verbal.
3. Se va achita o taxă judiciară de timbru în cuantum de 20 de lei.
4. Toate aceste documente vor fi înaintate instanței de judecată competentă în vederea soluționării plângerii.
Important de reținut este faptul că unul dintre cele mai importante avantaje ale formulării unei plângeri împotriva procesului verbal de contravenție este acela că executarea în privința amenzii și/sau altor măsuri complementare, este suspendată pe perioada soluționării litigiului. Așadar, până la pronunțarea unei hotărârii judecătorești definitive, contravenientul nu suportă consecințele cuprinse de procesul verbal de contravenție. Spre exemplu, în cazul proceselor verbale referitoare la contravențiile la regimul rutier, formularea plângerii contravenționale suspendă atât obligația de plată a amenzii, cât și măsura suspendării dreptului de a conduce.
În continuare, instanța va soluționa plângerea, după citarea tuturor părților implicate și analizarea probelor disponibile, acolo unde este cazul. Soluțiile pe care le poate pronunța instanța au în vedere, fie anularea în totalitate sau în parte a procesului verbal contestat, fie reindividualizarea sancțiunii și/sau a măsurilor complementare dispuse.
Hotărârea instanței de fond poate fi atacată în termenul prevăzut de lege, care se calculează de la comunicare. În perioada de timp necesară soluționării căii de atac executarea hotărârii este suspendată.
Pot fi depuse plângeri contravenționale împotriva proceselor-verbale întocmite de către Poliția Rutieră, Poliția Locală, ITM, ANAF, Garda de Mediu etc.
Dacă, în opinia dumneavoastră, ați fost sancționat pe nedrept sau dacă urmăriți doar să prelungiți momentul când se vor aplica masurile dispuse prin procesul verbal, vă recomandăm să apelați la unul dintre avocații specializați pe speța dumneavoastră din cadrul Casei de Avocatură ”Silitră & Asociații” pentru a parcurge etapele necesare contestării și a optimiza șansele de reușită.